donderdag 24 november 2011

Rimpeljurk maat 164 voor Jennieta en rok op bestelling

In mijn vorige blog schreef ik over een rok op bestelling. Het was een rok met 18 pandjes, en die dus heel wijd valt.
Maandag zijn we wezen passen, en met wat kleine aanpassingen, was hij prima. Ik heb de lengte 10 cm langer aan gehouden dan het patroon, afknippen kan altijd nog wel.
Maar ze was er erg blij mee, dat ik dat gedaan had.
De voering is een bremsilk geworden, wat erg prettig naait. Op zich nam ik zelf altjid gewoon de goedkoopste, of een katoenen voering, maar je kunt wel het verschil merken. (en de prijs ook;-))
Bij het patroon zat geen voering gedeelte. Ik heb de pas ook als beleg genomen. Toen heb ik van de 5 rokpanden, het bovenste gedeelte aan elkaar geplakt, en dat als basis van de voeringrok genomen. Zodoende heb je dan de ronding van de pas, en heb hem verder als A-lijn uit laten lopen.
Morgen wordt hij afgeleverd, dus ik ben erg benieuwd.

Het is wel een glimmende stofje zo op de foto, maar dat ligt vnl aan de flits.
Het glimt wel, maar niet zo ......

Jennieta had al een poosje in gedachten om een rimpeljurk te hebben. En wie kan die dan maken????
Juist, opnieuw een uitdaging dus.
Er is geen bestaand patroon van, dus dna ga je eerst een week denken hoe je dat gaat aanpakken. Ik dacht eerst aan een shirt, met aangeknipte rok, die gerimpeld moet worden en dan tegendraads dus het voering gedeelte. Maar dan krijg je wel een enorme lap. 
Ik heb nu als basis een getailleerd shirt genomen, en dan een voeringrok aangeknipt, tot de gewenste lengte.
Dat eerst gepast, zodat hij wel mooi aansluit op d'r heupen. Dat ging allemaal goed, maar het viel me wel op, dat ze een afwijkend maatje heeft. Ze heeft best stevige billen, en dan moet je toch wat uitkijken dat dat niet teveel afsteekt.
Toen heb ik die bovenrok geknipt, maar een stuk langer.
Die ben ik gaan rimpelen, maar daar ben ik de mist ingegaan. Ik had echt gedacht dat ik hem lang genoeg had gehouden, maar het had nog veel langer gekund. Helaas, daar kun je dus niks meer aan veranderen.
Hij is me nu veel te kort geworden, maar met een panty/maillot dan gaat het net....
Ze moet hem maar wat meer naar beneden trekken, zodat hij niet te hoog blijft hangen.
Foto's maken is een beetje lastig in het donker ...en ook als het zwart is.
Maar ik weet nu, hoe ik het de volgende keer wel moet doen, en daar heb ik weer wat van geleerd.
Daar gaat het tenslotte ook om toch???
Misschien is het mooier als ik bij dag ook een keer foto plaats.
De hals had ik wat verder uit kunnen diepen, die zit vrij hoog. Het was een koltrui die ik als basis had, maar hij sloot me te hoog. Het is nu nog iets te strak, maar dat gaat vast de volgende keer beter;-))
Zie hier:


Het viel me tegen hoeveel stof erin ging in die jurk. Ik had voor de zekerheid maar 2,5 meter genomen, maar er blijven nu alleen maar reststukjes over. Ik moet er wel aan wennen dat ze zo hard groeit hoor.
Ik vond het heel leuk om hem te maken, en als zoiets er nog een keer moet komen, dan weet ik hoe ik dat aan moet pakken. Aldoende leert men toch?

Fijne avond nog en tot de volgende keer,
Klazina

6 opmerkingen:

Sabine zei

Wat een mooie rok, die op bestelling. Het meisje zal er wel heel blij mee zijn, maar inderdaad, als je zoveel pandjes hebt, ben je al snel een tijdje aan het naaien, hé :-)

Dat rimpeljurkje voor je dochter vind ik heel erg mooi geworden. Vandaag hoeft het voor de jongedames allemaal niet zo lang meer te zijn. Ook bij ons, kiest Kyana de laatste weken steeds kortere rokjes en jurkjes :-) en zolang ze er een legging onder dragen, is er helemaal niks verkeerds mee, toch.

Mijn complimenten dat je dat jurkje zo helemaal alleen hebt uitgedokterd! Ik zou het je niet nadoen.

groetjes,
Sabine

ps: ja, als je dochters wat groter worden, ga je al snel gigantisch grote lappen nodig hebben voor jurkjes, hé:-)

Danielle zei

Ik herken dat helemaal van een week lopen denken hoe je het ga aanpakken. Uitdenken, patroon tekenen en knippen gaat vaak de meeste tijd inzitten. Ik snap dat je hem te kort vind, want rimpelrokken/jurken kruipen met lopen ook al heel de tijd op, dus dan word het extra kort.
Maar ik vind het knap gedaan van je en volgende keer is hij vast helemaal goed.
Fijn dat je weer een rok op bestelling afhebt, dat geeft weer een goed gevoel.
Nog een fijn weekend,
groetjes Danielle

Unknown zei

ik vind je ontzettend creatief.je doet het gewoon weer eventjes.en tis nog leuk ook!

Kaatje zei

Mooi, mooi, mooi, heb er geen andere woorden voor....

Groetjes Bianca

Riny zei

Rok ziet er sjiek uit Klasina.
Was best een bewerkelijk rokje met al die deeltjes.
Goed van je om toch gewoon wat te proberen met de rimpeljurk voor Jennieta. Wat vindt de dame er zelf van?
Het lijkt me nog steeds een hele klus om zo'n jurk voor mezelf te maken zoals ik je het ontwerpje onlangs stuurde. Ik kijk het nog even aan:-))
groetjes,
Riny

Wilja zei

Wat een leuke rok heb je gemaakt, het is het vele werk wel waard geweest.
Knap hoor dat je een rimpeljurk voor je dochter gemaakt hebt, naar eigen idee. Ik vind het zelf altijd wel een uitdaging om zoiets zelf te maken, alhoewel het wel erg veel tijd kost. Maar het uiteindelijke resultaat geeft je vaak wel een voldaan gevoel.

groetjes Wilja