vrijdag 18 november 2011

Allerlei projectjes

Zo, weer even tijd maken voor een blogje.
Van de week met van alles en nog wat druk geweest, en eigenlijk geen reden gehad om een blogje te schrijven. Maar ondertussen wel het een en ander gedaan hoor;-))
Ik ben deze week bezig geweest met een rok voor Jennieta's vriendin. Ze wilde eerst een overslagrok met ballon onderkant. Maar daar had ik geen patroon van, maar wel een hele leuke rechte rok met van voren 2 stolpplooitjes en van achteren ook. Die vond ik beter bij de stof passen die  ze al gekocht hadden, een beetje wollig. Hij stond in de Young Image van vorig jaar winter. Dus die heb ik laten zien en ze vonden hem ook leuk. Ik heb maat 36 gemaakt, met ruimte aan de zijkanten, zodat hij eventueel uitgelegd kan worden. Maandagavond gaan we een pas-sessie houden, dus daarna kan ik hem afmaken.
Haar moeder had een fijne rok, maar aangezien dat van metaaldraad was, en dus na 1 x wassen zodanig vernield, kon ze hem niet meer dragen. Wat jeukt dat toch aan je benen, al die ijzerdraadjes.
Het was een mooi model, maar het bestond uit zoveel deeltjes, dus best heel veel werk, en dan is het maar de vraag of tie dan net zo lekker zit, als de gekochte rok.
Ik heb een soortgelijk patroon opgezocht, en dat voorgelegd.
Het is een rok, die bestaat uit 18 delen, voor en achter 5 pandjes met 4 spies tussenuitgestikt. De stof is een hele dunne memory, dus een enorm gerafel. Voordat ik ging naaien, heb ik eerst al die pandjes afgelocked, dus dat bespaart een hoop gerafel.
Nu is deze ook pasklaar, en kan ook maandag avond gepast worden.
Nu nog de voering. Ik zit te dubben tussen een gladde voering, bremsilk ofzo, of taftzijde, of katoen. De memory is een hele dunne stof, dus warmte geeft ie niet. Maar als ik taftzijde doe, dan wordt de voeringrok zwaarder dan de rok zelf, en ik weet niet of dat een idee is. Nog maar even over na denken geloof ik...

Bovendien had Jennieta eindelijk bedacht wat ze op school ging trakteren. Ze was in oktober al jarig geweest, maar ze wist het maar niet. Vorige week besloot ze om cupcakes te maken met een 11 van marsepein. Maar...... vrijdags nam een juf afscheid en wat trakteerde die??? Juist, cupcakes.
Dus weer denken en denken.... Tot ze ging googlen en het volgende idee tegen kwam:


Zijn ze niet om op te eten???
Eigenlijk hoorde het aardbeien te zijn, die als bloembakjes fungeerden, maar ten eerste waren die zo schrikbarend duur en ten tweede waren ze te klein om zo'n bloempje omhoog te houden. Dus hebben we voor mandarijntjes gekozen. Helaas lust ze die zelf niet, maar vooruit, ze kon zich er wel in schikken.
De bloempjes zijn met een koekvormpje uitgedrukt uit een plakje leverworst. (sorry, zitten e-nummers in ,maar ik had effe geen keus;-))
En nu is ze ook eindelijk haar feestje aan het vieren met groep 8 in het zwembad. We hebben hier de afspraak gemaakt dat ze in groep 8 buitenshuis wat mogen doen. Ze zitten maar met zijn 5e in groep 8, en 1 jongen kwam niet, dus zijn ze nog maar met z'n 4e zwemmen. Kees en Pieter zijn mee, dus  heb ik nu het rijk alleen.

En nog even wat leuks over die e-nummers. Ik ging vorige week bij de keurslager vragen om e-vrij vleeswaren. Het zit eigenlijk overal in, behalve in rosbies, rookvlees, fricandeau, maar dat is allemaal spul wat ze niet echt lekker vinden, dus wordt het ook niet gegeten.
Hij bood aan om gehakt te maken met e-vrije kruiden en dan in plakjes te snijden in pakjes van 100 gram. Het kan in de diepvries, dus dat is makkelijk. Ik kon het donderdag ophalen. Wat een service he! Ik kwam er helemaal nooit, dus ik vind het wel een stukje reclame.
Ik kan je zeggen, het was heerlijk!! Daar ga ik gauw weer heen dus. Hij bood ook aan, om in overleg te kijken, wat hij nog meer kan klaarmaken van andere soorten vleeswaren. Zeg nou zelf, maak je dan goede reclame of niet???

Zo, en nu ga ik nog 2 patronen uitraderen voor iemand uit Canada! Ik ben het nog niet vergeten hoor Wilma, maar heb vorige week pas patroonpapier gekocht!
Het komt volgende week naar je toe!

Goed weekend allemaal en tot de volgende keer!
Klazina

5 opmerkingen:

wilma zei

Geweldig en alvast bedankt!!
Het is erg leuk om weer even van je te lezen. Leuk idee met die mandarijntjes.Binnenkort is er een jarig en dan mogen ze wat meenemen,alhoewel het hier geen gewoonte is. Maar een party is altijd welkom op school.
Naaien begint op gang te komen.
Groet vanuit de sneeuw.
Wilma

Stina zei

wat een drukte idd bij je, dat heb je soms he.
wat ziet die traktatie er leuk uit,lukt soms niet he om altijd e nummer vrij te doen.
maar ook wat het zoete beleg aangaat dan kun je ook maar weinig op brood doen, als je die etiketten leest schrik je er ook wel van.

goed weekend
h,gr Stina

Johanna zei

Ziet er leuk uit, die traktaties!
Zou je willen vertellen bij welke slager in Putten je die vleeswaren hebt gehaald?

Groeten van Jolanda

Klaasje zei

Hoi Johanna,
Ik ga altijd boodschappen doen bij de Boni in Nijkerk, en daar zit keurslager Veenendaal op het parkeerterrein. Wat de slagers in Putten doen, weet ik niet precies. geerse verkoopt wel wat ham die e-vrij is, maar de rest weet ik dus niet.
Succes ermee, gr, Klazina

Jolanda zei

Vleeswaren vind ik ook een moeilijke.
Ik houd het nu eerst maar met de resultaten die ik nu al geboekt heb... Verminderen is toch ook wel heel wat.